DROGI KLIENCIE! PRZECZYTAJ - WARTO

Podstawowe informacje na temat Taxi

          1. Taksometr to podstawowe i obowiązkowe urządzenie w każdej taksówce. Jego zadaniem jest naliczanie opłat według ustalonej taryfy drogowej lub czasowej. Taksometr operuje na następujących wartościach:
1) Opłata początkowa, tzw. "Start" - automatyczna opłata rozpoczynająca każdy kurs.
2) Opłata za przejechany kilometr - każdy kilometr jest naliczany według aktualnej taryfy.
3) Opłata za postój - każdorazowe zatrzymanie pojazdu oraz jej postój.

            2. Taryfy stosuje się w zależności od czasu lub trasy aktualnie wykonywanego kursu. Istnieją 4 taryfy:
1) Taryfa 1 - dni powszednie, godziny 6:00-22:00.
2) Taryfa 2 - dni powszednie, godziny 22:00-6:00 (w nocy) oraz święta i niedziele.
3) Taryfa 3 - dni powszednie, godziny 6:00-22:00, gdy kurs przekroczy granice administracyjne miasta Szczecin, ponadto musi zakończyć lub rozpocząć się poza granicami Szczecina. Przełączenie na taryfę 3 następuje w momencie minięcia tablicy z oznaczeniem miasta.
4) Taryfa 4 - dni powszednie, godziny 22:00-6:00 (w nocy) oraz święta i niedziele, gdy kurs przekroczy granice administracyjne miasta Szczecin, ponadto musi zakończyć lub rozpocząć się poza granicami Szczecina. Przełączenie na taryfę 3 następuje w momencie minięcia tablicy z oznaczeniem miasta.

Image

W przypadku rozpoczęcia i zakończenia kursu na terenie miasta Szczecin, kierowca nie ma prawa właczyć Taryfy 3 lub 4, nawet jeśli wyjechał poza obszar miasta. Taryfy te obowiązują tylko i wyłącznie w przypadku gdy punkt startowy lub końcowy podróży znajduje się poza granicami miasta Szczecin.

Image

          3. Opłata za postój zaczyna naliczać się automatycznie przy każdym zatrzymaniu taksówki: przy przejściu dla pieszych, na światłach, przed skrzyżowaniem, postoju w miejcu wybranym przez klienta. Dokładny cennik znajduje się w zakładce "OFERTA".

          4. Paragon to dowód wykonanego przewozu oraz źródło wielu informacji na temat zrealizowanego kursu: taryfa wg której był wykonany przewóz, czy i w jakiej wysokości został udzielony rabat, dane przewożącego etc. (Wzór na zdjęciach obok).

Taksówkarz ma obowiązek wystawić rachunek za wykonany kurs.
Na swoje żądanie klient może otrzymać paragon (wydruk) z kasy fiskalnej lub rachunek (faktura VAT) - nigdy obydwu na raz. Pasażer ma prawo odmówić zapłaty za kurs jeżeli kierowca nie wydał ani paragonu ani rachunku.

Taksówkarz ma obowiązek włączyć taksometr podczas kursu.
Niewłączenie taksometru to przestępstwo karno-skarbowe. Często taki kurs jest droższy niż ten wykonany legalnie.

Image

          Nie każda taksówka należy do korporacji. Pojazd oznaczony jest jak każda inna taksówka, jednakże podane numery telefonów oraz nazwy korporacji nie istnieją. Ma to na celu zasugerowanie obecności standardów i zasad obecnych w typowej korporacji: rabaty i promocje, możliwość reklamacji, norma obsługi, gwarancja bezpiecznego kursu. Zalecamy bezwględne omijanie takich pojazdów. 

          Taka pratyka jest szczególnie widoczna przy dworcu PKP. Głównym powodem jest obecność dużej ilości potencjalnych klientów którzy są spoza miasta. Taką osobę łatwiej jest oszukać za pomocą fałszywych oznaczeń pojazdu.

Po lewej przykłady takich pojazdów.

CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA (FAQ)

"Czy taksówkarz ma prawo żądać zapłaty za kurs nieukończony z jego winy?"
-
Nie. Ma za to obowiązek wezwać drugą taksówkę dla klienta (jeśli ten tego sobie życzy). Usługa niewykonana nie może być opłacona.

"Czy taksówkarz ma prawo żądać zapłaty za szkody wyrządzone przez pasażera?"
-Tak. Może zażądać pokrycia kosztów finansowych np. wymiany uszkodzonych elementów czy czyszczenia wnętrza pojazdu.

"Czy taksówkarz ma prawo odmówić zabrania pasażera?"
-Tak. Ma prawo odmówić wstępu do pojazdu gdy uzna, że pasażer np. jest agresywny, wątpliwej higieny czy może stanowić zagrożenie w czasie jazdy.

"Czy taksówkarz ma prawo przyjąć w zastaw dokumenty w ramach zapłaty za wykonany kurs?"
-Nie. Jest to wykroczenie karane przez polskie prawo.

"Kurs kursowi nierówny - dlaczego na tej samej trasie jednego dnia zapłaciłem 12zł, a następnego 14zł?"
-Przyczyny mogą być dwie: kierowca częściej zatrzymywał się na trasie (np. na skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych) przez co została naliczona wyższa opłata postojowa lub taksometr nie działa prawidłowo. Ten drugi przypadek należy zgłosić firmie i/lub taksówkarzowi.

"Czy taksówka musi być wyposażona w fotelik dla dziecka?"
-Nie. Przepisy kodeksu ruchu drogowego nie nakazują taksówkarzowi posiadania fotelika dla dzieci. Tutaj proszę poprosić o takie wyposażenie przy zamawianiu pojazdu.

NASI PARTNERZY

 

Ten serwis używa plików cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem